It stressed the need for Muslims to coexist peaceably with unbelievers and so justified a separation of religion and politics. Their unique contribution of long-distance commerce, Islamic scholarship and religious tolerance were significant factors in the peaceful expansion of Islam in West Africa. For example, the Saghanughu clan was a dyula lineage living in Northern and Western Ivory Coast and parts of the Upper Volta. Ainsi, la révolution dioula de Kong instaure une reconfiguration du Gwiriko[11]. This was achieved in an uprising led by Seku Wattara (Ouattara), a dyula warrior who claimed descent from the Malinke Keita lineage and who had studied the Quran and engaged in commerce before becoming a warrior. The dyula family enterprise based on the lu could afford to provide some of its younger men an Islamic education. [5], Sheikh Suwari formulated the obligations of Muslim minorities in West Africa into something known as the Suwarian tradition. DIOULA ou DYOULA - 8 articles : CÔTE D'IVOIRE • AFRIQUE NOIRE (Culture et société) - Littératures • AFRIQUE (conflits contemporains) • CÔTE D'IVOIRE • CÔTE D'IVOIRE • GUINÉE-BISSAU • BOBO • MANDÉ L'historien Élikia M'Bokolo y conçoit un lien inextricable entre cette religion et le commerce; « la communauté de la foi allaient générer, par des processus très durables, la construction d'identités particulières et irréductibles, celle des Dyula d'abord, puis celle des Hausa, identifiées l'une et l'autre d'une manière indissoluble à l'association du commerce et de l'Islam »[27]. The city was also a religious center that housed a substantial academic community of Muslim scholars, with palaces and mosques built in the traditional Sudanese style. Michelin routes: fast and accurate route planning. By the start of the sixteenth century, dyula merchants were trading as far south as the coast of modern Ghana. Ils correspondent à l'ancienne aire d'influence mandée. L'historien Chikouna Cissé considère le complexe Kong-Bobo-Dioulasso comme le centre de construction identitaire du territoire Dioula de l'Afrique de l'Ouest[11]. Nevertheless, he used Islam to unify the nation, promoting Islamic education and basing his rule on shari’a (Islamic law). Les Dioulas ont ainsi été de grands promoteurs de l'Islam dans toute l'Afrique occidentale, ce qui a fourni aux peuples allogènes un fondement identitaire de même qu'une langue véhiculaire favorisant aussi les échanges commerciaux. Ainsi, la transmission du patrimoine historique manuscrit (et leurs copies) se transmet au même titre que la tradition orale, de génération en génération. Les commerçants Arabo-Berbères musulmans venus d'Afrique du Nord et de l'Orient par les voies trans-sahariennes étaient en contact avec cette noblesse. Samori put up the strongest resistance to European colonial penetration in West Africa, fighting both the French and British for seventeen years. Étant parmi les premiers musulmans d'Afrique de l'Ouest, ils ont été aussi parmi les premiers propagateurs de cette religion en Afrique These manuscripts, the Isnad al-shuyukh wa’l-ulama, or Kitab Ghunja, compiled by al-Hajj ‘Umar ibn Abi Bakr ibn ‘Uthman al-Kabbawi al-Kanawi al-Salaghawi of Kete-Krachi who Hodgkin describes as “the most interesting, and historically significant of the poets,” may now be found in the library of the Institute of African Studies of the University of Ghana.[17]. It eventually came under French colonial control in 1898. Sous son règne, la ville de Kong devient un centre important d'études islamiques où vont s'élever de nouvelles mosquées et autres lieux de cultes[12]. Cet espace est constitué de la rive droite de la Volta noire, du pays Bwaba et le Syamu dont le centre économique demeure la ville de Bobo-Dioulasso. Since business was often conducted under non-Muslim rulers, the Dyula developed a set of theological principles for Muslim minorities in non-Muslim societies. Certain families gained a reputation for providing multiple generations of scholars. Selon les sources, on observe de multiples variantes : Dabakala, Dabakara, Diouala, Dioulas, Diula, Djula, Doula, Duala, Dualas, Dyoula, Dyoulas, Dyoura, Dyulake, Dyulanke, Dyula, Dyulas, Jula, Julas, Juula, Wangara, Wankara[1]. Among the paramount Mande political initiatives along trade routes south of Jenne was creation of the dyula state of Gonja by Naba'a in the 16th century. Alassane Ouattara, in full Alassane Dramane Ouattara, byname Ado, (born January 1, 1942, Dimbokro, Côte d’Ivoire, French West Africa), Ivoirian economist and politician who was elected president of Côte d’Ivoire in 2010. La dernière modification de cette page a été faite le 13 novembre 2020 à 17:38. Côte d’Ivoire’s National Human Rights Council said on November 10 that 55 people were killed and 282 injured between October 31 and November 10. As the economic value of gold and kola became appreciated, forests south of these states which had hitherto been little inhabited because of limited agricultural potential became more thickly populated, and the same principles of political and military mobilization began being applied there. On the forest's northern fringes, new states emerged, such as Bono and Banda. Michelin routes: fast and accurate route planning. The Dioula language and people are distinct from the Diola (Jola) people of Guinea-Bissau and Casamance. [3], Over time dyula colonies developed a theological rationale for their relations with non-Muslim ruling classes and subjects in what author Nehemia Levtzion dubbed “accommodationist Islam”. C'est ainsi qu'ils se répandirent, d'ouest en est, du Sénégal et du nord au sud, du Sahel aux forêts de Côte d'Ivoire, établissant des réseaux commerciaux[3],[4],[5],[6] à travers l'Afrique de l'Ouest et faisant des langues mandées les langues véhiculaires. [7],[8],[9],[10], avec les Toucouleurs du royaume du Tekrour. Les Dioulas étant les plus grands commerçants d'Afrique de l'Ouest, ce sont eux qui détenaient la plupart des marchés, ils contrôlaient la vente de produits comme l'or, le sel, la kola, les armes blanches et les armes à feu, le tissu (en particulier pour la confection des boubous) et divers produits agricoles. Another hereditary class that was afforded a particularly important status by the dyula social hierarchy was occupied by the tuntigi or warrior class. Voici la perception qu’en avait le chef d’État du Burkina-Faso, Blaise Compaoré, avant que n’éclate la guerre en 2002; « Il vaut mieux que les Ivoiriens se préoccupent des causes réelles qui ont provoqué l’instabilité chez eux plutôt que chercher un facteur extérieur. Samori’s would-be Muslim empire was undone by the French, who took Sikasso in 1898, and sent Samori into exile, where he died in 1900.[15]. En Côte d'Ivoire, toute personne Mandée pratiquant le commerce est nommée Dioula. He imported horses and weapons and modernized the army along European lines. Descendants of former kings and generals had a higher status than their nomadic and more settled compatriots. For the villages in Estonia, see, CS1 maint: multiple names: authors list (, "The Routes of Al-Andalus: Spiritual Convergence and Intercultural Dialogue", "How ethnicity colors the Ivory Coast election", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dyula_people&oldid=988352213, "Related ethnic groups" needing confirmation, Articles using infobox ethnic group with image parameters, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, This page was last edited on 12 November 2020, at 17:15. Les Dioulas ne sont rien d'autre que des commerçants d'origine malinké. Le terme dioulaya dérivé de dioula, désigne l'activité commerciale[28]. Ici nous nous limiterons au Malinké tel que nous le connaissons. Mais c'est en 1897 que Kong subit son plus grand revers avec le passage destructeur de Samori Touré qui rase la ville et tue la majeure partie de sa population[12]. La famille des Ouattara détient quant à elle la totalité de la puissance coutumière, alors que les Baro et les Saganogo détiennent le pouvoir religieux, l'Islam étant la religion officielle de l'ensemble de la population dioula de Kong. L'auteur de cette vaste étude estime que l'élément le plus déterminant de sa recherche émane d'une lettre écrite par l'imam Marhaba appartenant à Karamoko Ouattara, souverain de Kong en 1976, et qui lui a permis de remonter jusqu'au premier Mahama Watara qui fut le conseiller personnel de Solo Mori, l'un des derniers rois de Kong[25]. Thus, an ulema (clerical) class known as karamogo emerged, who were educated in the Quran and commentary (tafsir), hadith (prophetic narrations), and the life of Muhammad. Dans l'espace manding, l'islam a joué un rôle majeur dans édification des centres commerciaux qui structurent l'Empire, et dont les Dioulas tenaient une position dominante avec les Wangara et les Soninké[26]. The dyula brought their trading skills and connections and transformed Kong into an international market for the exchange of northern desert goods, such as salt and cloth, and southern forest exports, such as cola nuts, gold, and slaves. The acquisition of weapons allowed for the creation of an armed militia force that protected trade routes passing through the territories of various minor rulers. He established himself as ruler and under his authority, the city rose from a small city-state to the capital of the great Kong Empire, holding sway over much of the region. By the 14th century the Malian empire (c.1230-1600) had reached its apogee, acquiring a considerable reputation for the Islamic rulings of its court and the pilgrimages of several emperors who followed the tradition of Lahilatul Kalabi, the first black prince to make hajj to Mecca. But Gonja was not a fruitful land in which to try to maintain a centralized government. This new state was governed by Samori and a council of kinsmen and clients who took on the management of the chancery and the treasury, and administered justice, religious affairs, and foreign relations. The dyula of Kong also maintained commercial links with European traders on the Atlantic coast around the Gulf of Guinea, from whom they easily obtained prized European goods, most notably rifles, gunpowder, and textiles. According to tradition, the Manding are the descendants of the people who founded the Mali Empire and began to move from the north to southern Cote d’Ivoire in the sixteenth to eighteenth centuries. The dyula are patrilineal and patriarchal, with older males possessing the most power and influence. The local people eventually settled in a number of towns further east, while the dyula withdrew to the west to the further side of the Banda hills where they established the new trading center of Bonduku.[8]. By 1883, Samori had successfully brought the local chieftains under his control and officially founded the kingdom of Wasulu. Michelin Mia Dioula - Mohoua driving directions. Si au Mali ou en Guinée laba , le mot Dioula signifie commerçant en bambara ou en maninkés, ce n'est pas le cas ici en Côte d'Ivoire. [12], By the eighteenth century the dyula had become quite powerful in the area and wished to rid themselves of subordination to Senufo chiefs. Michelin Mia Dioula - Mohoua driving directions. En effet, bon nombre d’études ont été déjà faites sur la langue en question, montrant à quel point elle est dynamique et importante tant bien économiquement que socialement. Le modèle dioula Maurice D Koué. La Côte d’Ivoire n’a pas été faite pour une seule ethnie. It was under Mali that the great cities of the Niger bend including Gao and Djenné prospered, with Timbuktu in particular becoming known across Europe for its great wealth. »[29]. In the seventeenth century, tensions between the Muslims and the local pagans in Begho erupted into a destructive war which eventually led to the total abandonment of the Banda capital. Le dioula est une langue véhiculaire et d’intégration parlée au Burkina et dans plusieurs pays de la sous-région (Mali, Côte d’Ivoire, Guinée...). Some consider Dioula, Bambara and Malinke as the same language, implying that Dioula describes the same language in Côte d'Ivoire and in Burkina Faso and that Bambara and Malinke are names for the same language used in Mali. As Kong grew prosperous, its early rulers from the Taraweré clan combined dyula and Senufo traditions and extended their authority over the surrounding region. Sékou voulant étendre son pouvoir, convoite la ville de Bobo-Dioulasso située au sud de l'actuel Bukina-Faso où s'établit un lieu privilégié pour le commerce (commerces de la kola, du sel gemme, de chevaux et de l'or) qui représente un « débouché naturel des richesses du Sahara »[14]. Alors que nous pourrions considérer que le pouvoir de parole revient de façon assez générale à l'élite, Dérive nous fait cependant remarquer que l'âge demeure l'ascendant le plus fort; « De ce point de vue, l'âge offre un trait discriminatoire commode, puisque, même s'il y a égalité quant à tous les autres traits (identité de sexe, de caste, familles de prestige équivalent), il y a toujours un aîné et un cadet, même si la différence est très ténue »[23]. !Aujourd'hui on se retrouve pour une nouvelle vidéo. Mais certaines manifestations coutumières demeure l'apanage des hommes d'âge mûr et d'un rang social élevé comme le récit historico-légendaire, le ko koro[23]. Les Dioulas ne sont rien d'autre que des commerçants d'origine malinké. It was at this time that Mali began encouraging some of its local merchants to establish colonies close to the gold fields of West Africa. Améliorez sa vérifiabilité en les associant par des références à l'aide d'appels de notes. Dyula presence in the Kong area grew rapidly in the seventeenth century as a result of the developing trade between the commercial centers along the Niger banks and the forest region to the south which was controlled by the Baule chiefdoms and the Ashanti. Leur langue est le dioula, une langue mandingue [2] qui est peut être considéré comme une variante du bambara. On les retrouve principalement en Côte d’Ivoire et au Burkina Faso. Dans la zone manding, nous retrouvons les Dioulas de Kong au nord-ouest de l’actuelle Côte-d’Ivoire. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Dioula is most closely related to the Bambara language (the most widely spoken language in Mali), in a manner similar to the relation between American English and British English. en Côte d’Ivoire : A ka buru domu. After he completed his studies, a karamogo obtained a turban and an isnad (teaching license), and either sought further instruction or started his own school in a remote village. Longtemps l'apanage des communautés urbaines, à partir de 1950, l'Islam se propage dans les populations rurales agricoles et à partir de cette décennie, la plupart des villages et des voies commerciales du territoire dioula sont dotés de mosquées et la ville de Bobo-Dioulasso qui ne comptait que deux mosquées en 1913, en dénombre 36 en 1956[28]. The military jihad was a resort only if the faithful were threatened. Village communities became tributaries of ruling groups, with some members becoming the clients and slaves needed to support royal households, armies, and trading enterprises. Like numerous other African peoples, they previously held slaves (jonw), who were often war prisoners from lands surrounding their territory. Ici, le mot Dioula … Les Dioulas vivaient presque exclusivement du commerce. Malgré ses nombreuses réalisations au profit du bien être de la population, l’on est forcé de reconnaître que l’Etat-Providence n’est plus l’avenir. La ville de Darsalamy devient le refuge des érudits dioula vers la seconde moitié du XIXème siècle[20]. établies par le décret du 17 octobre 1899 (Sénégal, Soudan français, Guinée, Côte d'Ivoire et Haute-Volta)[16]. People are fiercely loyal to their clan lineage, often expressing their cultural history and devotion through the oral traditions of dance and storytelling. Ahmadou Kourouma, Les soleils des indépendances. According to the dyula clerical tradition, a student received instruction under a single sheikh for a duration varying from five to thirty years, and earned his living as a part-time farmer working his teacher's lands. Le néologisme «ivoirité » est employé par l'autre aspirant à la présidence Henri Konan Bédié, dans son discours programme, ; « Ce que nous poursuivons, c’est bien évidemment l’affirmation de notre personnalité culturelle, l’épanouissement de l’homme ivoirien dans ce qui fait sa spécificité, ce que l’on peut appeler son ivoirité. Dans son rapport d'août 2003 sur la Côte d'Ivoire, Human Rights Watch (HRW) a signalé que le terme « djoula » ou « dioula » signifie, en langue sénoufo, « commerçant », mais qu'il « désigne également un petit groupe ethnique du Nord-Est » (HRW août 2003; voir aussi AllAfrica 22 oct. 2002; PANA 30 mars 2001; Nations Unies 2 mai 2005). Dyula communities have a reputation for historically maintaining a high standard of Muslim education. In this understanding, Muslims must nurture their own learning and piety and thereby furnish good examples to the non-Muslims around them.
[réf. The dyula spearheaded Mande penetration of the forested zones in the south by establishing caravan routes and trading posts at strategic locations throughout the region en route to cola-producing areas. A member of a dyula family from Sanankoro in Guinea, Samori conquered and united Dyula states during the 1860s. This lineage may be traced to Timbuktu, but its principal figure was Sheikh Muhammad al-Mustafa Saghanughu (d. 1776), the imam of Bobo-Dyulasso. Aussi, l'histoire des Dioulas de Kong fait l'objet d'études approfondies dont celle de Jean Derive; Parole et Pouvoir chez les Dioula de Kong[23], ainsi que celle plus récente menée en 2006 par Georges Niamkey Kodjo; Le Royaume de Kong, Côte d'Ivoire: des origines à la fin du XIXème siècle[24]. A highly educated karamogo could become a professional imam or qadi (judge). "Juula" redirects here. Deux identités religieuses distinguent les Dioulas de Kong; la Qaadriyya représentée par les Saganogo et la Tijaniyya représentée par les Diané[28]. »[19] Certains sont d'avis que ces communautés culturelles ancestrales que représentent les Dioulas, devraient plutôt nourrir une solidarité trans-frontalière propice à l'unification de cette région du continent[18]. » A l’inverse, l’optatif est marqué par / yé / en dioula de Côte d’Ivoire alors qu’il l’est marqué par / ká / en dioula du Burkina Faso. He gained control over the Milo River Valley in 1871, seized the village of Kankan in 1881, and became the principal power holder on the Upper Niger. Sékou meurt en 1745 laissant le trône à son fils Samanogo qui sera déchu par son frère Kumbi trois ans plus tard. Here’s a running list of resources for learning and investigating Manding that is currently under construction but hopefully is useful nonetheless: Par exemple : en Côte d’Ivoire : A fɔ ko a ye na. The dyula have been predominantly Muslim since the 13th century. Ils commencèrent à adopter un mode de vie nomade de riches marchands ambulants. [6], As fellow Muslims, dyula merchants were also able to assess the valuable trans-Saharan trade network conducted by North African Arabs and Berbers whom they met at commercial centers across the Sahel. En Afrique de l'Ouest — à part les Dioulas — les Wolofs et les Haoussas sont les principaux grands commerçants. Western trade routes continued to be important, with Ouadane, Oualata and Chinguetti being the major trade centres in what is now Mauritania.[7]. Le complexe Kong-Bobo-Dioulasso éclate. Kong fera partie de la Côte d'Ivoire, alors que Bobo-Dioulasso fera d'abord partie du Soudan français pour ensuite se situer en Haute-Volta aujourd'hui le Burkina-Faso. In this teaching, Suwari followed a strong predilection in Islamic thought for any government, even if non-Muslim or tyrannical, as opposed to none. The development of Dyula trade in Ghana and the adjacent Ivory Coast had important political consequences and sometimes military implications as well. Donc diverses ethnis et peuples ont été séparés. Nous proposons ce application d’auto apprentissage du dioula pour répondre aux nombreuses sollicitations. The traditional dyula social structure is further organized into various familial clan groups, and clan affiliation continues to be a dominant aspect of both collective and individual identity. En Côte d’Ivoire le groupe Malinké autrement dit Dioula s’est établi au nord-ouest autour de la ville d’Odienné dans la région du Denguélé. Leur ancien chef lieu, Bobo-Dioulasso fait cohabité les populations bobo de tradition animiste et les Dioulas islamisés de longue date[21]. Au 18ème siècle, Kong devient la capitale du royaume Dioula fondé en 1710 par Sékou Ouattara[13]. Les autorités ne s'y sont pas trompées et les orientations politiques vont dans ce sens. Print. His sons continued spreading their father’s teachings and expanded through towns in Ghana and the Ivory Coast, founding Islamic schools, or madaris, and acting as imams and qadis. In "The Islamic Literary Tradition in Ghana", author Thomas Hodgkin enumerates the large literary contribution that was made by Dyula-Wangara Muslims to the history of not only the regions they found themselves in but also of West Africa as a whole. He drew on North African and Middle Eastern jurists and theologians who had reflected on the problem of Muslims living among non-Muslim majorities, situations that were frequent in the centuries of Islamic expansion. Ce sont les Européens qui sont venus dessiner les frontières.
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